Design hét

A design hét alkalmával volt szerencsém meghallgatni egy kerekasztal beszélgetést ( Manage [it] Yourself - Fenntartható Divat). A téma nagyon megfogott, s már korábban is igen foglalkoztatott, de most még inkább elmélyítettem e téren a tudásom.
A beszélgetés közben lejegyzeteltem magamnak egy-két adatot pl.:
-az olaj ipar után a divat, a második legszennyezőbb iparág a világon,
- több, mint 12 millió tonna ruhaszemét keletkezett tavaly Amerikába, és kb. fele ennyi Európában... Ez felfoghatatlanul nagy szám.


A probléma fő forrása, hogy az emberek nagy része ezzel nincs is tisztában, vagy legalábbis nem tartja fontosnak, hogy úgy nevezett ÖKO ruhákat ( organikus, lebomló anyagból készült ruhaneműk) vásároljon. Ez érthető, ha az anyagi szempontokat tartjuk szem előtt, hiszen egy ÖKO ruha nagyságrendekkel drágább, és sokkal nehezebben szerezhető be hazánkban. Enne több oka is van, az egyik például az, hogy nincs ipara a fenntartható divatnak.



Az előadás alkalmával többször is hangsúlyozták, hogy minden a fogyasztókon múlik, hisz náluk vannak az anyagiak. Amíg igény van a temérdek mennyiségű ruhadarabokra a "fast fashion" üzletekből ( H&M , Pull&Bear stb...), addig bizony lesznek is. S addig termelődni fog tovább a ruhaszemét, mely hánykolódva a Földön mérhetetlen pusztulást hoz hosszú távon az élővilágra. Minden évszakban új kollekciók, minden üzletben világ szerte új s újabb ruhák...De hogyan tehetünk mi ellene? Mi a megoldása ennek? Mi váltja ki az emberekből ezt a vásárlási lázat? Nem ellentmondásos az, hogy egy fenntartható divattal foglalkozó cég növekedjen, hisz, akkor ő maga is fast fashion iparággá növi ki magát?... Láthatjuk, hogy rengeteg megoldatlan probléma, s még annál is több kérdés vetül fel a témával kapcsolatban.


 A mottó, amit kiemeltek a beszélgetés során, s mely egyfajta megoldásként szolgálhat, az a a következő volt: " Vásárolj kevesebbet, s vásárolj tudatosabban!" Illetve a ruha csere és a turkáló, amik szintén kiváló megoldási lehetőségek.



A téma további fejtegetése egy következő bejegyzésben várható, hogy még tovább gondoljuk a kérdéseket. Például, hogy mi is az a "30-as szabály", vagy milyen pszichológiai okai vannak a vásárlás szeretetének stb...

H. Crag

in brevi...

Megjegyzések